Kawa bronią mężczyzn w walce z rakiem prostaty

Szacuje się, iż rocznie przeciętny europejczyk spożywa ok. 160 litrów kawy. Duża popularność sprawiła, że kawa stała się obiektem licznych dyskusji i badań nad jej wpływem na zdrowie ludzi. Okazało się, że składniki zawarte w ziarnach kawy wykazują znacznie więcej aktywności biologicznych niż im pierwotnie przypisywano. Nie tylko pobudzają umysł do działania ale także regulują perystaltykę przewodu pokarmowego czy zwiększają wydolność fizyczną. Nie możemy jednak zapominać o niekorzystnych skutkach jej nadmiernego spożycia, takich jak zaburzenia pracy serca, wzrost ciśnienia tętniczego czy zaburzenia gospodarki elektrolitowej.

Niedawno na łamach Journal of National Cancer Institute ukazały sie wyniki pracy oceniającej związek miedzy spożywaniem kawy a rozwojem nowotworów gruczołu krokowego u mężczyzn. Wyniki przedstawiają się dość entuzjastycznie – regularne picie kilku filiżanek kawy dziennie może uchronić przed rozwojem zaawansowanych postaci raka prostaty. Zainteresowanie naukowców wzbudził fakt, iż kofeina i kwasy polifenolowe zawarte w kawie mają działania antyoksydacyjne, są zdolne wyłapywać wolne rodniki tlenowe i regulować gospodarkę hormonalną. Takie właściwości nie pozostają obojętne w profilaktyce przeciwnowotworowej.

Przeanalizowano dane zebrane od ponad 47 tysięcy mężczyzn. Uczestników poproszono o zadeklarowanie ilości wypijanej dziennie kawy, zarówno zawierającej w składzie kofeinę, jak i bezkofeinowej przez 5 kolejnych lata. Wśród badanych mężczyzn, w latach 1986 – 2005 zidentyfikowano 5035 przypadków raka prostaty, w tym aż 642 postaci potencjalnie śmiertelnych. Zestawiono te dane z uprzednio uzyskanymi informacjami o spożyciu kawy.  Analiza pokazała, iż mężczyźni spożywający co najmniej sześć filiżanek kawy dziennie, w porównaniu do niepijących, mieli  o 18% mniejsze ryzyko zachorowania na raka prostaty. Po uwzględnieniu wyłącznie zaawansowanych i nieuleczalnych postaci, ryzyko w grupie spożywających kawę spadło aż o 60%. Zależność ta dotyczy zarówno produktów z kofeiną i bezkofeinowych.

Czy taka ilość kawy powinna być zalecana w ramach profilaktyki przeciwnowotworowej? W świetle obecnej wiedzy raczej nie. Taka dawka kofeiny może wyrządzić wiele spustoszenia w naszym organizmie więc warto zastanowić się nad wdrożeniem mniej kontrowersyjnych środków zapobiegawczych np. rzucić palenie. Wyniki badania wnoszą jednak wiele do naszej wiedzy o modyfikowalnych czynnikach ryzyka raka prostaty i niewątpliwie pozostaną nie bez znaczenia dla znawców tematu.

Opracowała: Lek. Maria Miąskiewicz
J Natl Cancer Inst. Published online May 17, 2011

Share on Facebook